Doelstelling:
Hoe kom ik aan omzet?
Doelgroep:
Zelfstandigen op zoek naar opdrachten
Onderwerp:
Schrijven van een reactie op een vacature
USP:
Hoe valt mijn reactie op tussen al die anderen?

Hoe valt mijn reactie op een interim vacature op tussen al die anderen?

  • Stuur zowel je sollicitatiebrief als je cv als attachment mee. Jouw computer is niet dezelfde als die van de ontvanger. Het kan voorkomen dat de opmaak van de ontvanger een andere is dan jouw opmaak. Een in de mail gemaakte brief kan dan bij de ontvanger er anders eruit zien dan bij jou. Dat wil je niet;
  • Houd de tekst in de mail kort, verwijs naar de opdracht waarop je solliciteert en naar de bijlagen;
  • Vermeld in de onderwerp regel sollicitatie plus de vacature naam;
  • Gebruik voor de bijlagen het liefst Microsoft word, dat kan iedereen openen en lezen;
  • Gebruik voor je bijgaande bestanden een juiste benaming, voeg je achternaam aan de bestandsnaam toe. Dus sollicitatiebrief Monica Jansen en cv Monica Jansen;
  • Lees je mailtekst altijd een paar keer door voordat je deze verstuurd. Een tikfout is zo gemaakt en komt zeer slordig over;
  • Gebruik formele taal en wees in je tekst beleefd;
  • Gebruik je privé mail adres, niet die van je huidige opdrachtgever bijvoorbeeld, en zorg dat dit mailadres een normale naam heeft, bijvoorbeeld bestaande uit je naam met een toevoeging;
  • Met een sollicitatie brief moet je jezelf “verkopen” aan de opdrachtgever. Je kunt hiervoor de AIDA methode gebruiken. Deze methode uit de marketingwereld zorgt dat jouw brief opvalt, wekt de interesse van de lezer en roept het verlangen op met jouw kennis te maken. Uiteindelijk doel is dat je uitgenodigd wordt voor een gesprek. Uitwerking van de methode vind je onderstaand;
  • Het komt voor dat een bedrijf graag wil dat je een standaard sollicitatieformulier invult die zij op internet plaatsen. Gebruik dit formulier dan ook. Een valkuil is dat je door de standaard vragen dit maar even snel invult. Doe dit niet en besteedt er veel aandacht aan. Opvallen is niet makkelijk als je zo’n formulier moet gebruiken. Het zal dan om de inhoud moeten gaan. Je motivering moet dan goed zijn. Je zult moeten werken met goed uitgewerkte voorbeelden om de aandacht op je te vestigen. Gebruik hiervoor de STAR methode, zie onderstaand de uitwerking;
  • Je kunt beide genoemde methoden, de AIDA en de STAR, in je brief gebruiken.

Aanvullende tips:

 

  • Reageer niet op meerdere vacatures binnen het bedrijf tegelijk. Pik er 1 uit die jou op het lijf geschreven is, schrijf die perfecte sollicitatiebrief en overtuig ze van jouw geschiktheid. Kom je in een eerste gesprek goed over dan is het goed mogelijk dat je ook voor andere interim posities wordt meegenomen;
  • Controleer je brief en je cv altijd zeer goed voordat je op de verzendknop drukt. Je zult niet de eerste zijn die de onderwerp regel vergeten bent te wijzigen na een eerdere reactie aan een ander bedrijf. Schrijf de brief exclusief voor de opdrachtgever waar je solliciteert;
  • Je bent niet te vinden op LinkedIn of alleen met een foto met zonnebril en zwembroek. Dit kan desastreus zijn voor je kandidatuur. Zorg voor een professioneel profiel, kies een recente goede foto met glimlach en goed beeld van je gezicht. Ook op Facebook is het aan te raden een goede indruk te maken. Dus hanteer een streng beleid op plaatsen van foto’s in dronkenschap of in andere niet passende situaties;

Hanteer in je brief leesbare tekst. Dus liefst geen vakjargon. Houd het simpel en begrijpelijk. De eerste lezer van je sollicitatiebrief is waarschijnlijk een HR medewerker waar vakjargon, zeker bij technische functies, averechts werkt.

Hans de Jong

Author Hans de Jong

More posts by Hans de Jong

Leave a Reply