Wat zijn de randvoorwaarden om aan een opdracht te komen?

By February 5, 2018 March 26th, 2019 Blog

Tegenwoordig vind je via LinkedIn, Google en zelfs Facebook in no-time potentiële opdrachtgevers waar je maar al te graag voor aan de slag gaat. En solliciteren? Zo gepiept: de tekst en cv kun je gewoon overnemen van een vorige sollicitatie. Een wijd net uitgooien was nog nooit zo makkelijk.

Maar hoe meer sollicitaties je uitstuurt, des te minder persoonlijke aandacht je aan elke sollicitatie besteedt. En juist daar schuilt het gevaar, want opdrachtgevers ontvangen ook veel meer cv’s dan voorheen. Het is dus ook moeilijker dan ooit om je te onderscheiden van de concurrentie.

Om een klus te krijgen is het cruciaal dat jouw reactie opvalt, maar hoe doe je dit? In dit artikel vind je de voorwaarden waar je aan moet voldoen om kans te maken op een uitnodiging voor het kennismakingsgesprek.

Veel mensen onderschatten wat er nodig is om op te vallen. Dat gaat verder dan een goed verhaal of uitgebreid cv. Er zijn een paar zaken die je goed op orde te hebben om boven de rest van de reacties uit te steken. En gelukkig heb je die zelf volledig in de hand.

  1. Besteed aandacht aan je cv.

    Heb jij een algemeen cv die je telkens uitstuurt? Besteed eens wat meer tijd en aandacht aan je cv. Probeer hem per reactie zoveel mogelijk af te stemmen op de opdracht. Is er bepaalde ervaring of informatie niet relevant voor deze opdracht? Schrap het dan.

  2. Schrijf een sterke sollicitatiebrief.

    Ook hier geldt: hoe specifieker, hoe beter. Met een algemeen knip-en-plak verhaal val je onmogelijk op. Juist met specifieke details – bijvoorbeeld door één of twee zinnen aan het bedrijf in kwestie te wijden – trek je de aandacht. Zorg ervoor dat je brief zoveel mogelijk het verlangen wekt om jou uit te nodigen voor een kennismakingsgesprek.

  3. Houd je e-mail kort maar krachtig.

    De e-mail die je stuurt hoeft niet heel uitgebreid te zijn – daar heb je de sollicitatiebrief voor. Houd hem kort, krachtig en to the point.

  4. Bereid je gesprek voor.

    Eenmaal uitgenodigd ben je er nog lang niet. Het kennismakingsgesprek is voor velen een flink obstakel. Lastige vragen van onbekende mensen in een vreemde setting: sollicitatiegesprekken zijn voor niemand écht leuk. Toch kun je een flink voordeel opdoen door het gesprek voor te bereiden. Je kunt bijvoorbeeld voorbeeldvragen opzoeken en de antwoorden voor jezelf uitschrijven. Zo ga je ontspannen naar het gesprek en maak je een zelfverzekerde indruk.

  5. Perfectioneer je elevator pitch.

    Je hebt maar één keer om een eerste indruk te maken. De eerste minuten van het gesprek zijn dus van wezenlijk belang om een goed beeld van jezelf neer te zetten. Dit doe je met een elevator pitch: een kort en duidelijk verhaal waarin je jezelf, je diensten en je ervaring helder en aantrekkelijk neerzet. Hoe vaker je deze pitch voorbereidt en afsteekt, hoe beter hij wordt.

  6. Wees nieuwsgierig.

    Vrijwel alle kennismakingsgesprekken sluiten af met dezelfde vraag; “heb je zelf nog vragen?”. Dit is goed om in je achterhoofd te houden. Het stellen van een goede vraag geeft een geïnteresseerde en serieuze indruk. Probeer in de voorbereiding naar het gesprek een goede vraag te verzinnen waarmee je jouw gesprekspartner aan het denken zet.

  7. Toon initiatief.

    Je hoeft niet altijd te wachten tot er contact met je opgenomen wordt, het is juist positief om zelf initiatief te tonen. Natuurlijk verschilt het per gesprek wanneer het beste moment is om dit te doen. Eenmaal thuis is het dus slim om na te denken over het juiste opvolgmoment met de opdrachtgever.

Hans de Jong

Author Hans de Jong

More posts by Hans de Jong

Leave a Reply